Het aanbidden van iets of iemand anders dan de enig ware God J-H-W-H is afgodendienst
3 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: Het aanbidden van iets of iemand anders dan de enig ware God J-H-W-H is afgodendienst
Nathanael schreef:Ah, nu is het mij duidelijk. De Koning van Tyrus was in het hof van Eden een door God geschapen cherub. Tuurlijk..... En hiermee bewijs je naar mijn idee dat jij slechts leest wat je wil lezen en niet in staat bent de taal van de Bijbel te begrijpen.
Bs'd
Ja, nu is het mij duidelijk: De koning van Tyrus is de duivel. En omdat de koning van Tyrus de duivel is, is de duivel een in het hof van Eden geschapen engel.
En hiermee bewijs je naar mijn idee dat jij slechts leest wat je wil lezen en niet in staat bent de taal van de Bijbel te begrijpen.
Want er staat toch echt, HEEL helder en HEEL duidelijk, ik herhaal het nog maar een keer: " 11 Het woord des HEREN kwam tot mij: 12 Mensenkind, hef een klaaglied aan over de koning van Tyrus en zeg tot hem: zo zegt de Here HERE:
Volmaakt zijt gij van gestalte,
vol van wijsheid, volkomen schoon.
13 In Eden waart gij, Gods hof;
En denk jij dat in een spotlied of een klaaglied alles altijd helemaal letterlijk genomen moet worden?
Als jij denkt dat alles helemaal letterlijk genomen moet worden, dan zijn we gauw klaar met Jesaja 14: "15 Integendeel, in het dodenrijk wordt gij neergeworpen, in het diepste der groeve. 16 Wie u zien, beschouwen u, letten op u: Is dit de man, die de aarde deed sidderen, die koninkrijken deed beven; 17 die de wereld tot een woestijn maakte en haar steden afbrak; die zijn gevangenen niet naar huis liet keren? 18 De koningen der volken liggen allen met ere, ieder in zijn woning, 19 maar gij zijt weggeworpen, ver van uw graf, als een verafschuwde scheut, overdekt met verslagenen die door het zwaard doorboord zijn, die neerdalen naar de stenen der groeve als een weggetrapt aas."
Zoals duidelijk is, het onderwerp in Jesaja 14 is DOOD. Erg dood. Weggeworpen ver van zijn graf.
Dus dat kan niet over de satan gaan, want het christendom gelooft dat die nog rond gaat als een briesende leeuw.
Ezechiel 28: " Ter aarde wierp Ik u neer,
en maakte u tot een schouwspel voor koningen
om met leedvermaak naar u te zien.
18 Door uw vele ongerechtigheden,
door het onrecht bij uw koophandel,
hebt gij uw heiligdommen ontwijd.
Vuur deed Ik oplaaien uit uw midden
– dat verteerde u!
Ik maakte u tot as op de grond
voor de ogen van allen die u zagen.
19 Allen die onder de volken u kennen,
ontzetten zich over u;
een verschrikking zijt gij geworden,
verdwenen zijt gij – voor altijd!"
Is de Satan verteerd door vuur? Is de satan gemaakt tot as op de grond, verdwenen voor altijd?
Indien niet, dan gaat dit niet over de Satan.
Eliyahu
Re: Het aanbidden van iets of iemand anders dan de enig ware God J-H-W-H is afgodendienst
Mia schreef:De val van ha-satan moet hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van het paradijs, want al in het eerste begin van het boek Genesis komt hij voor, en wel als de slang die in de Hof van Eden Eva weet te verleiden tot het eten van een vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad. Zij op haar beurt (dus indirect door ha-satan), verleidt Adam tot het eten van dezelfde vrucht, zodat beiden iets doen wat uitdrukkelijk door YHWH verboden was. Hiermee wordt de zondeval van de mens ingeluid.
Vanaf dan treedt satan op als boosaardige aanklager van de mensen bij YHWH.
Bs'd
Hij treedt op als aanklager, maar niet als boosaardige aanklager.
God heeft hem de functie van aanklager gegeven. En het is zijn taak om mensen op de proef te stellen.
Heel duidelijk en zeer indringend is dit geschilderd in het boek Job. Hierin probeert hij Job, die een zeer vroom man was, af te brengen van zijn geloof en vertrouwen in YHWH. Hij vraagt aan YHWH toestemming om Job met allerlei ziekten, plagen en rampen te mogen treffen, om te zien of Job ook in moeilijke omstandigheden trouw zal blijven aan YHWH.
Het is de taak van de satan om ons te testen, op de proef te stellen.
En we zien in het feit dat hij God voor alles om toestemming moest vragen, en in het feit dat hij onder de zonen Gods gerekend werd, (Job 1:6) dat hij dus gewoon onder controle van God staat.
In de passage 1 Samuël 16:14 een aanwijzing dat YHWH boze geesten zou gebruiken om mensen te straffen: maar van Saul was de Geest van de HEER geweken, en een boze geest, die van de HEER kwam, joeg hem angst aan.
Verder zet ha-satan aan tot kwaad gedrag; zo zou hij koning David aangezet hebben tot een volkstelling wat niet naar de wens van YHWH was (1 Kronieken hoofdstuk 21).
Mia
We zien dus dat God geesten/engelen gebruikt om mensen op de proef te stellen, te testen.
Het is aan de mensen om de test te doorstaan. Als de mensen falen in de test, dan is God dus niet blij.
Eliyahu
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: